gb3.jpg Podnikání mají bratři Kuckové a Šárka Růžičková v krvi. Už jako malí, školou povinní, měli spoustu nápadů a snažili se různě vyniknout. Získali vysokoškolské ekonomické vzdělání, ale jak sami tvrdí, podnikat je naučila až praxe. Přestože se do roku 2014 setkávali se službami barber shopů pouze jako zákazníci, otevřeli v roce 2014 svoje první holičství, a to v Praze na Vinohradech. Dnes mají šest provozoven, denně obslouží 350 mužů a jsou v tom, co dělají a jakým způsobem to dělají, jedničkou na trhu. Od své konkurence se liší především kvalitou služeb a přístupem k zákazníkovi.

Tomáš a Petr Kuckové byli ještě před třemi lety pravidelnými návštěvníky jednoho holičství v Praze, které je dnes jejich konkurentem. „Postupem času jsme ale začali mít pocit, že se úroveň služby snižuje. A přestože jsme s bratrem vždy rádi vařili a chtěli jsme mít svoji restauraci, napadlo nás, že by vlastně nebylo vůbec špatné mít místo toho svoje vlastní holičství,“ vzpomíná Tomáš Kucek, jeden ze zakladatelů barber shopu Gentlemen Brothers.

Luxus a moderní anglický styl
Nápad vznikl na jaře roku 2014 a v polovině října už bratři s přítelkyní mladšího z nich Šárkou otevřeli svůj první barber shop na Vinohradech. Na prostory narazili úplnou náhodou přes inzerát. A protože neměli dostatek vlastních prostředků, vzali si první půjčku. Některé drobnější stavební práce si udělali sami, i když to třeba bylo poprvé v životě. Řešili každou korunu, ale chtěli mít do detailů vše pečlivě doladěné. „Protože jsme zařizovali barber shop pro muže, inspirovali jsme se sami sebou. Holičství jsme vybavili tak, jak by se to líbilo nám. Máme rádi bary, motorky, pěkné ženy a anglický styl,“ vysvětluje, kde čerpali inspiraci, starší z bratrů Kucků.

gb1.jpg   gb2.jpg

Jejich holičství jsou proto laděna do stylu anglických klubů, mají vlastní recepci, za kterou stojí sympatická mladá dáma, jsou v nich moderní kožená křesla, motorky a obrazovky, na nichž zpravidla běží nějaký sportovní přenos. „Samozřejmě že jsme se toho na začátku báli. Hodně známých nás od toho odrazovalo, nevěřili, že by si takové holičství mohlo najít svou klientelu,“ vypráví Tomáš Kucek a dodává: „Začínali jsme v jedné místnosti s recepcí, kde jsme měli tři křesla, za necelý rok jsme se rozšířili o místnost vedle a postupně začali otevírat další pobočky.“

Navázali na tradici a stali se lídry
První dny ale nebyly jednoduché. Za celou otevírací dobu přišli třeba jen tři zákazníci. Přesto kvalita poskytované služby a jedinečný přístup se prvním odvážlivcům natolik zalíbily, že se začali vracet a pro poukazy na oholení, kadeřnické a kosmetické služby pro své partnery sem začaly chodit i ženy. „Barber shopy u nás byly velmi populární za první republiky, pak kvůli příchodu holicích strojků vymizely. Měli jsme tedy i tak trochu štěstí, že jsme mohli na tuto tradici navázat a stát se lídrem trhu,“ říká starší z bratrů Kucků.

Přestože nebyli jediní, kdo vycítil tuto příležitost, jsou jedineční v tom, jakým způsobem svou službu poskytují. Při holení vycházejí z metody hot towel, která vznikla v nejstarším anglickém holičství na světě Truefitt & Hill a kde se také bratři Kuckové školili. Pro muže je navíc připraveno několik programů v různých cenových relacích. Standardem je mytí a střih vlasů strojkem, úprava kontur a obočí, opálení chloupků na uších, masáž hlavy, styling a kolínská. Každý zákazník pak ještě dostane italskou kávu, sklenku prémiové whisky nebo rumu a lahev vody a po celou dobu, kdy je takto personálem opečováván, může ještě na jedné z televizních obrazovek sledovat třeba fotbalové utkání svého oblíbeného klubu.

gb4.jpgV současné době již do šesti poboček Gentlemen Brothers (čtyři v Praze, jedna v Liberci a jedna v Brně) chodí denně kolem 350 zákazníků. Pravidelně jejich služby využívá i řada celebrit, často se ale najdou i mladí studenti, kteří si rádi našetří peníze, aby si tento luxus mohli jednou do měsíce dopřát. „Naše zákazníky tvoří zpravidla muži mezi 17 a 55 lety, kteří mají střední a vyšší příjmy. Především v Praze se mezi nimi najde i řada cizinců. Jsou to hlavně manažeři, kteří sem přijedou na nějaké pracovní jednání,“ prozrazuje Tomáš Kucek.

Kam dál? Možná na západ
A protože je kvalita služby a přístup k zákazníkovi základem jejich byznysu a také konkurenční výhodou, investují poměrně dost času a peněz do výběru a školení svých zaměstnanců. „Každý musí být mistrem v oboru. Učíme je proto veškeré holičské i kadeřnické techniky a také to, jak správně mluvit se zákazníkem, jak se k němu chovat. Inscenujeme krizové situace, abychom měli jistotu, že s elegancí zvládnou obsloužit i muže, který třeba nemá svůj den,“ popisuje systém školení svých zaměstnanců, kterých k dnešnímu dni mají již přes padesát, starší z bratrů Kucků.

gb5.jpgS Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou přišli Gentlemen Brothers do styku, když budovali pobočku v Brně. Tehdy potřebovali získat finance na pořízení prostor, které si pro ni vyhlédli. „Záruka od ČMZRB nám pomohla v tom, že jsme získali lepší financování, nižší úroky a zajistila vstřícnější přístup komerční banky, která nám tak poskytla úvěr s menšími obavami,“ pochvaluje si spolupráci s rozvojovou bankou Tomáš Kucek.

Další pobočky ale bratři již v ČR otevírat neplánují. „Snažíme se být co nejkvalitnější prémiová značka, to bychom si chtěli udržet. A nejsem si jist, jestli by se nám to podařilo, kdybychom otevírali další a další provozovny,“ vysvětluje starší z majitelů Gentlemen Brothers. S čím si ale pohrávají, je myšlenka nadnárodní společnosti. „Kdybychom se tak ale rozhodli, zkusili bychom jít spíše za hranice, než že bychom rozšiřovali počet poboček v České republice,“ prozrazuje své plány Tomáš Kucek.